Monday, October 25, 2010

"NGOCHA KITO JI"?



“Assalamualaikum! Ngocha kito Ji?” aku terdengar arwah Chu Bata mengajukan soalan kepada arwah bapa ku sambil ditanganya terdapat jala. “Sodang eloklah tu. Padi pun dah habih botuai. Poi lah lu, kojap lai esei sampai” jawab arwah bapa. Aku terus mendapatkan emak, “Mak nak ikut!”. “Poi lah dengan apak. Pakai baju buruk. Kang bogolumang dalam lumpur” jawab emak sambil tersenyum. Tidak terkira gembira rasa hati sambil berlari-lari anak mengikut arwah bapaku dari belakang. Ketika itu aku lihat emak pun mengikut perlahan dari belakang

Engkau orang hendak tahu “mongocha” itu apa? Sebenarnya “menghocha” itu adalah salah satu cara orang-orang Bongek menangkap ikan beramai-ramai. Selalunya ia dilakukan selepas musim menuai dan selalunya disebelah pagi. Orang kampong akan datang beramai-ramai membawa jala, tangguk dan baldi ayan (tin) ke tepi sungai ditengah-tengah sawah Bongek. Selalunya macam pesta, cuma tidak ada pesta makanan atau gerai-gerai makanan la...! Sungai itu tidaklah besar sangat, lebih kurang 10 kaki lebar, berpasir, sedikit berlumpur dan dalamnya lebih kurang setakat lutut orang dewasa. Bagi kanak-kanak seperti aku ini, kira dalam lah tu. Tetapi kalau hari hujan lebat, jangan main-main. Sungai tersebut akan menjadi dalam paras pinggang secara tiba-tiba dan berarus deras. Kadang-kala sungai tersebut akan bah (banjir) menengelamkan petak-petak sawah yang bersebelahan.

Kembali kepada cerita “mengocha” di mana sungai yang dimaksudkan tadi  akan diempang  dengan menimbunkan tanah, lumpur  dan ranting-ranting di kedua bahagian sungai tersebut (hulu dan hilir) yang akan membentuk petak empat segi yang kita orang panggil lubuk. Selalunya orang-orang kampong amat arif dimana bahagian sungai tersebut banyak terdapat ikan atau lebih dikenali sebagai lubuk ikan. Kemudian air sungai akan ditimba keluar ke dalam petak sawah bersebelahan sungai meninggalkan sedikit air didalam petak sungai (lubuk) yang telah diempang tadi. Kemudian orang kampong, selalunya orang lelaki akan masuk ke dalam petak sungai (lubuk) yang hampir kering dan telah menjadi berlumpur dan mula membawa tangguk dan jala sambil menangkap ikan yang telah kelemasan kerana kekurangan air.  Ikan-ikan yang terapung senang untuk ditangguk, sementara ikan-ikan yang degil seperti ikan haruan, ikan keli dan ikan puyu akan menyusup lebih jauh ke dalam lumpur disekitar atau ditebing petak sungai (lubuk) tadi. Jadi penangkap-penangkap ikan ini akan membenamkan tangan lebih jauh ke dalam lumpur sambil meraba-raba ikan-ikan yang menyorok dalam lumpur tadi. Ini dinamakan “mongobok” atau bahasa dewan bahasa dan pustakanya “menyeluk”. “Kobok” maksudnya seluk.

Aku dan kawan-kawanpun tidak ketinggalan untuk turut serta dalam upacara “mongobok” ini. Seronoknya memang tidak terkira kerana dapat bermain lumpur dan dapat menangkap ikan. Selalunya kita orang dapat tangkap ikan putih, ikan sepat, ikan belida, ikan puyu, ikan keli, ikan haruan, belut  dan beberapa spesis yang aku kurang tahu. Ikan keli kita orang yang kanak-kanak ini tidak berani tangkap sebab ada sengat. Ia memerlukan kepakaran untuk menangkap ikan  keli ini. Selalunya kalau kena sengat ikan keli, ubatnya senang sahaja, picit dengan kuat dikeliling bekas yang disengat sehingga mengeluarkan darah yang bercampur bisa tersebut dari luka sengatan tadi. Kemudian dikencing ditempat luka kena sengat tersebut. Air kencing sendiripun boleh.  Walaupun pelik tetapi memang mujarab. Aku rasa mesti ada penjelasan saintifik mengenai kaedah tersebut. Bagaimanapun sengatan ikan keli tidaklah terlalu merbahaya sehingga boleh membawa maut, tetapi akan mengalami kesakitan yang berdenyut-denyut untuk beberapa jam.  Kalau kanak-kanak yang kena sengatan tersebut boleh kering juga air mata kerana menangis. Kalau tidak percaya, engkau tanya aku..he,he!

Bercerita pasal “mengobok” ini, kadang-kadang  ada juga yang terseluk ular yang terdapat didalam lumpur tersebut tetapi selalunya ular kecil ataupun anak ular sawa. Selalunya kalau tertarik ular, kanak-kanak akan bertempiar lari keluar dari sungai, tetapi orang-orang kampung dewasa atau tua  yang lain “rilek” sahaja, macam tidak ada apa-apa. Seperti mana kerbau-kerbau menghormati manusia di kampong aku, agaknya binatang-binatang lain juga serupa. Senang sahaja hendak tahu kita terpegang ular atau ikan. Kalau licin memang ikan tetapi jika kesat memang sah ular. Jadi cepat-cepatlah tarik tangan. Bagi ular-ular yang ditarik keluar dari dalam lumpur, orang kampong  akan melepaskan ular tersebut ke dalam sawah dan ular tersebut akan meluncur laju menjauhi kami tanpa menunjukkan sebarang dendam. Ia ke? Mana aku tahu! Pertamanya aku tidak faham bahasa ular. Keduannya, aku tengok ular pun sudah geli geleman, inikan hendak bertentang mata dengan ular tersebut....memang mengerunkan..tidak payah kena tunggu disengat ikan keli pun kencing sudah keluar dengan sendirinya!



Seterusnya, apabila dirasakan tiada ikan lagi, empangan tersebut akan diruntuhkan bagi mengembalikan aliran air sungai seperti sediakala. Saat itu memang mengasyikkan aku kerana sungai yang keruh tadi akan beransur-ansur menjadi jernih semula dan percaya atau tidak, dalam kejernihan air sungai tersebut akan kelihatan anak-anak ikan yang begitu halus sekali  berenang-renang ke sana kemari. Itulah agaknya kuasa TUHAN, sentiasa ada gantinya bagi ikan-ikan yang telah ditangkap tadi. Kemudian mereka yang terlibat mengobok ikan tadi akan terjun semula ke dalam sungai untuk mencuci lumpur dibadan dan pakaian. Ini juga salah satu “part” yang aku suka. Kadang-kadang orang lain sudah selesai, kami yang kanak-kanak ini masih lagi berendam.
Ikan-ikan yang ditangkap semasa mengobok tadi akan dimasukkan ke dalam baldi ayan atau bekas yang berisi air. Ini bagi menjamin ikan-ikan itu sentiasa hidup (“fresh”) sebelum di siang di rumah masing-masing. Ikan selalunya disiang hidup-hidup . Kadang-kadang ikan yang telah disiang masih bergerak dan megeletek di dalam bekas. Kejamkan!

Selalunya hasil tangkapan amat memuaskan dan boleh dibahagi sama rata di antara penangkap-penangkap ikan yang terlibat dalam upacara “mengocha” tadi. Kadang-kadang bukan sahaja ikan yang diperolehi, orang-orang perempuan akan sibuk juga menangguk udang-udang kecil yang halus serta mengutip siput (siput sedut) disepanjang sungai tersebut. Jadi aktiviti tersebut akan member stok lauk untuk satu minggu. Tidak perlu peti sejuk, sebab ikan yang dibawa balik hidup-hidup  akan disimpan dalam tempayan berair dan ditutup. Tutup tempayan akan dihimpit dengan batu atau kayu berat bagi mengelakkan penutup terjatuh dan ikan melompat keluar, terutama ikan haruan. Banyak kali aku mengalami ikan haruan yang ditangkap telah melompat keluar dari tempayan dan ikan haruan tersebut akan bergerak laju di atas tanah menuju ke dalam kawasan berumput. Ikan haruan ini boleh tahan tanpa air untuk beberapa hari di atas tanah. Apa yang akan dilakukan oleh ikan haruan adalah mengerudi ke dalam tanah untuk mendapatkan sumber air di dalam tanah sehingga ikan tersebut sampai ke sumber air seperti paya, kolam atau sungai.

Aku paling suka kalau emak goreng ikan puyu atau ikan sepat. Ikan keli selalunya di panggang terlebih dahulu dan kemudian dimasak lemak cili api bersama belimbing buluh. Adakalanya ikan puyu akan dibela didalam rumah (dalam balang kaca). Kata orang-orang tua, ikan puyu dapat mengelakkan penghuni rumah dari terkena sihir atau dipukau. Ketika itu, sekiranya ada tetamu yang datang dan ikan puyu yang dibela mati, itu petanda tetamu tersebut ada mengamalkan ilmu hitam atau sihir. Emak aku tidak suka makan ikan haruan. Jadi ikan haruan ini selalunya akan diberi kepada jiran-jiran tanpa sebarang bantahan dari arwah bapa atau kami adik-beradik. Hendak tahu kenapa? Sebab ketika itu, masak memasak ini adalah hak eksklusif emak. Yang lain tidak berani menentukan apa yang perlu dimasak, tetapi kita orang adik-beradik boleh lah membuat sedikit permintaan dan selalunya tidak akan dihampakan oleh emak.

“Mana sungai itu Ayah!” tanya anak aku Uwais yang mengejutkan aku dari memori silam. “Sekejap lagi, dalam perjalanan ke masjid Bongek untuk sembahyang raya, ayah tunjukkan,” kataku menjawab.  Malangnya ketika kami melintasi sungai tersebut, ianya tidak kelihatan seperti sungai lagi malahan kelihatan amat kecil seolah-olah seperti longkang ditepi rumah aku di Subang Bestari. Alahai Bongek...kampungku. Apa yang hendak ku tunjukkan kepada anak-anak aku ini?




No comments:

Post a Comment